Letterfretter leest: recensie "Waar het licht is" (Jennifer Niven)

Ik had deze Young Adult al een tijdje op mijn leeslijst staan, onder andere omdat de trailer voor de film mij enorm aansprak. Ik haalde het boek in de bib en terwijl ik ongeveer in het midden was, kocht ik meteen de Engelse versie "All the bright places". Om maar te zeggen dat ik het echt geweldig vond!

Theodore Finch wil een einde aan zijn leven maken. Violet Merkey is verslagen door de dood van haar zus. Ze ontmoeten elkaar op de rand van de hoge klokkentoren op school - vanaf dat moment begint hun verhaal. Alleen samen kunnen ze zichzelf zijn. Maar naarmate Violets wereld groeit, begint die van Finch te krimpen. Hoe ver zal Violet gaan om de jongen van wie ze is gaan houden te redden?

Er zijn 2 hoofdpersonages in het boek: Finch en Violet. Het verhaal wordt afwisselend vanuit beiden standpunten verteld. In het begin heeft Finch het vaak over "wakker zijn" (en niet wakker zijn) en daarna begin je langzaam aan door te hebben dat hij over depressie spreekt. Violet lijkt het makkelijker te hebben, maar ook zij worstelt met een torenhoog schuldgevoel over het ongeluk van haar zus. Waarom is zij overgebleven zonder een schram, waarom heeft ze haar zus gedwongen om via een bepaalde weg terug naar huis te rijden, waar is haar beste vriendin naartoe...

Dankzij hun ontmoeting op de klokkentoren, waarbij Finch Violet ompraat om niet te springen, en zijn voorstel om een schoolopdracht samen uit te voeren krijgt zij weer zin in het leven. Het lijkt hem ook energie te geven. Maar dat is maar schijn. Twee derde in het verhaal lees je veel vaker wat Violet denkt, en "verdwijnt" Finch langzaam aan. Dat is heel sterk gebracht van de auteur.

Het is een Young Adult, maar wel zeer diepzinnig en met prachtige quotes.

De schrijfstijl was heel aangenaam, met goed uitgewerkte dialogen. Je krijgt op een subtiele manier inzicht in het leven met een bipolaire stoornis. Dit is het soort boek waarvoor ik extra mijn tijd wil nemen, om alles tot mij te laten doordringen.

Was ik helemaal mee?

Finch is al vrij snel (te snel?) "verkocht" aan Violet, zonder haar echt te kennen. Maar het is zo'n mooi liefdesverhaal dat je wel begrijpt waarom ze goed bij elkaar passen. Hun zwerftocht door Indiana en soms kort over de grens brengt hen langs de meest unieke plaatsen en zorgt ook voor hun speciale band. Je hoopt de hele tijd dat de vriendschap en liefde voor Violet genoeg is om het leven de moeite waard te vinden.

Anderzijds gaat het over veel meer dan enkel hun onderlinge relatie, maar ook over de familie van Finch: een gewelddadige vader die hen verliet, een moeder die er nooit is, ... Het gezin van Violet lijkt beter te functioneren, ze zijn rustig en lief. Maar Violet is het vaak beu om op eieren te lopen en nooit te praten over haar zus die er niet meer is.

Op het einde van het boek staat het nawoord van de auteur waarin ze vertelt dat ook zij een vriendje had die een einde aan zijn leven maakte en hoe zij zich daarbij voelde. Je merkt in het boek dat ze dit van dichtbij heeft meegemaakt, omdat alles zo echt en rauw is.

Aanrader! Ik ga hem nog eens herlezen in het Engels.

De andere Young Adult van Jennifer Niven heet "Holding up the universe". Daarnaast schreef ze ook nog een reeks rond het personage Velva Jean die zangeres wil worden in Nashville.

Auteur: Jennifer Niven