Letterfretter leest: recensie "Zie jij mij" (Saskia M.N. Oudshoorn)

Het boek "Zie jij mij" van Saskia Oudshoorn stond nog maar net op mijn leeslijst toen de auteur in kwestie het e-boek zou verloten via haar Facebook-pagina. Toeval of niet, maar haar volgende hoofdpersonage heet ook Annemieke en ik won de wedstrijd!

De jonge, ambitieuze journaliste Eva Groen trakteert zichzelf op een weekje New York. In het vliegtuig ploft een aantrekkelijke man naast haar neer: Stephen. Het klikt bijzonder goed en ze spreken af dat hij haar de stad laat zien. Na een paar intense dagen samen krijgt Eva dramatisch nieuws en moet ze halsoverkop naar Nederland terug. Ze vergeet haar telefoon en de twee verliezen elkaar uit het oog. Op Eva's eerste buitenlandse persreis komt ze hem onverwacht weer tegen. Stephen blijkt heel iemand anders te zijn dan hij haar deed geloven, maar ook Eva heeft haar geheimen. Voordat ze de kans krijgen om het uit te praten, dreigt er gevaar voor Eva's leven. De man weet haar net op tijd te redden, maar dit blijft niet zonder gevolgen voor beiden.

De voornaamste personages zijn Eva, Stephen en een onbekende die vanop afstand verliefd is op Eva. Het boek is voornamelijk geschreven vanuit twee standpunten: je leest een aantal hoofdstukken vanuit het perspectief van Eva en daarna vanuit haar love interest Stephen. Af en toe komt de (dreigende) stem van de aanbidder aan bod. Hij is duidelijk dol op Eva, maar zijn vleiende woorden klinken tussen de lijnen door echt griezelig. Was zeer goed gedaan.

Het boek is een combinatie van feelgood en thriller. Uitgezonderd een paar te lang uitgesponnen passages over waarom uitgaan tof of niet tof kan zijn, waar ik het nut niet zo goed van inzag. Of een stuk waarin Eva zweeft tussen "behandel mij als een prinses" en "wat denk dat alfamannetje wel, ik kan de rekening best zelf betalen" vond ik het wel in balans.

"Zie jij mij" gaat goed vooruit: mooi opgebouwd, spannend, ... En een groot stuk speelt zich af in New York, een van mijn favoriete steden!

Ik begrijp alleen niet zo goed waarom de titels van de hoofdstukken in het Latijn zijn geschreven. Toen ik als eerste de inhoudstafel opende dacht ik dat het neplatijn was (lorum ipsum est) en dus een fout van de drukkerij :) Toen het personage van Stephen naar voren kwam als student rechten, dacht ik nog even dat het daarmee zou te maken hebben, maar dat was het ook niet... Op een bepaald moment zegt zelfs Eva iets in het Latijn "dente lupus, cornu taurus petit" en dat vond ik niet echt passen bij haar personage van jonge journaliste.

Was ik helemaal mee?

Ik had natuurlijk wel door wie de slechterik was, maar toch niet direct-direct van in het begin omdat er bedreigingen zijn uit verschillende hoeken. Meestal kijk ik hier snel door en vind ik het super obvious... Al te veel films gezien en boeken gelezen denk ik :) Maar nu viel het dus mee.

"Zie jij mij" was meestal geloofwaardig en echt, zowel qua situaties als qua taalgebruik. Zeker wanneer het over negatieve gebeurtenissen uit Eva's jeugd gaat. Op een bepaald moment wordt er wel letterlijk geswitcht tussen het heden en het verleden 3 maanden eerder, en daarna wist ik dus niet meer in welke tijd ik was. Was wel even verwarrend.

Daarnaast heb ik weer heel wat grappige Nederlandse uitdrukkingen geleerd waar ik de betekenis uit de context moest afleiden "Je bent te lijmen met een natte vinger"(snel te overhalen), "het plaatselijke sufferdje" (huis-aan-huis krant) en "bunkeren alsof er geen morgen was" (stevig doorgaan bij het ontbijt).

Ik vond het heel degelijk en zou het durven aanbevelen aan anderen. Enkel het einde was iets te uitgebreid en teveel feelgood met halve ruzies/goedmaken. Leek een beetje op een romcom op Vijftv. Dat hoefde niet per se voor mij.

Er was eens een vrouw met een bucketlist, eentje waar "het schrijven van een boek" nog moest afgevinkt worden :) Het oorspronkelijke verhaal werd zo Saskia's allereerste boek in 2015. De herwerkte versie zat meteen in de finale van Crime Contest en het schrijfvirus was aangewakkerd. Ik geloof de auteur als ze zegt dat ze met ieder boek beter wil/gaat worden in perspectieven en verhaallijnen. "Zie jij mij" eindigt na 272 pagina's, maar toch ook weer niet helemaal... Er zijn nog wat losse eindjes. Het verhaal gaat verder in "Op eenzame hoogte" (Vrouwenthriller van het jaar) en in Saskia's vierde boek komt hoofdpersonage Eva opnieuw terug. Ik hou mij al paraat!

Auteur: Saskia M.N. Oudshoorn

Uitgeverij: Sweek

Gepubliceerd in: 2018