Letterfretter leest: recensie "Grote kleine leugens" (Liane Moriarty)

Een tijdje geleden hebben Hubby Letterfretter en ik met veel plezier de serie "Big Little Lies" gezien, met in de hoofdrol Reese Witherspoon en Nicole Kidman. Interessante personages, een intrigerend verhaal en een fantastische locatie in Australië. Wat wil een mens nog meer? Dus toen ik het boek van Liane Moriarty in de bib zag staan, had ik dit keer wél meteen door dat het over hetzelfde ging! :) Lees even verder of het boek opnieuw beter is dan de film en of het stoorde dat ik weer de "verkeerde" volgorde heb gevolgd...

Op de pittoreske basisschool Pirriwee Public eindigt het jaarlijkse ouderfeest in een chaos. Met gillende sirenes. Schreeuwende mensen. Een verbijsterde schooldirecteur. En een van de ouders: dood. Is er sprake van moord, een tragisch ongeluk of van een vreselijk ontspoorde ruzie? Wat de ouders van Pirriwee Public zullen leren is dat soms de kleinste leugens het allergevaarlijkst zijn...

De hoofdpersonages zijn spring-in-'t- veld Madeline, mysterieuze Celeste en de nieuwste bewoner van Pirriwee Island: de verlegen alleenstaande mama Jane. Het zijn stuk voor stuk fantastische dames met een sterke persoonlijkheid. Hoewel de eerste twee vrouwen in het begin misschien wat overkomen als perfecte huisvrouwen uit de film "The Stepford Wives" wordt al snel duidelijk dat er wel wat meer diepgang in hun leven en hun karakter zit. Ze hebben een soort bondgenootschap en komen voor elkaar op wanneer het zoontje van Jane op de eerste schooldag al beschuldigd wordt van geweld tegen een ander kind.

Officieel is het een thriller en hij is ook best spannend vanuit verschillende oogpunten. Maar de dialogen zijn zo grappig. De situaties zijn pijnlijk echt en herkenbaar, soms ook shockerend. "Een briljante kijk op ex-mannen en nieuwe vrouwen, moeders en dochters, schoolpleinschandalen en de leugen die we onszelf vertellen om te overleven", staat er op de cover en dat klopt helemaal. Hoe iets kleins helemaal kan escaleren tot een gigantisch probleem, Liane Moriarty weet het mooi op te bouwen. Ik kende het verloop van het verhaal eigenlijk al dankzij de serie, maar toch bleef ik als een gek verder lezen tot het einde.

Supergoed geschreven, dit is echt mijn ding. Heel 'clean', scherp, met cliffhangers aan het einde van een hoofdstuk. Hoewel een aantal verhaallijnen niet in het boek voorkomen en wel in de serie: de affaire die Madeline heeft met haar collega in het theater, het heropstarten van Celeste's job als juriste, ... miste ik dit niet echt. Er is in het boek genoeg te vertellen om het boeiend en meeslepend te houden.

Was ik helemaal mee?

Ik was helemaal mee. Het boek begint 6 maanden voor de bewuste quizavond op school. De hoofdstukken zijn chronologisch en vanuit het oogpunt van de hoofdpersonages geschreven. Ze worden aangevuld met "getuigenissen" van de aanwezigen van het ouderfeest dat later helemaal fout afloopt. Deze mensen blikken dan terug op diezelfde momenten in het verleden, geven hun eigen kijk op alle mogelijke redenen waarom er een dode is. Soms relevant en soms zo uit de context... Dat geeft grappige kwinkslagen en toont ook hoe mensen helemaal anders aankijken tegen één en dezelfde situatie.

Dikke aanbeveling. En ik denk zelfs dat ik hem nog eens ga teruglezen na een tijd.

"Het geheim van mijn man" was het vorige boek van Moriarty, dat staat ook vermeld op de cover. Daarnaast zijn er nog "9 volmaakte vreemden", "Wat Alice vergat", "3 wensen", "Bijna echt gebeurd", "Nog 1 keer feest" en "Alles voor jou". Genoeg keuze, lijkt me :)

Extra

Ik heb geen spijt dat ik het boek na de serie heb gelezen. Madeline (Reese Witherspoon), Celeste (Nicole Kidman) en ook Jane (Shailene Woodley) zijn perfect gecast voor hun rol. In het boek is Jane wel meer getormenteerd en heeft ze duidelijk veel minder zelfvertrouwen dan in de serie. Voor wie wil, is hier ook de trailer van de HBO-serie: https://www.youtube.com/watch?v=YFZcNKzDhYI

Auteur: Liane Moriarty

Uitgeverij: Bruna

Gepubliceerd in: 2014