Binnenkort in de bib: recensie "Labyrint (de verhalen)" (Esther Verhoef)

Nog voor het in de rekken ligt... Een verhalenbundel van de bekendste schrijfster van Nederland.

In Labyrint komt het allerbeste van verslavende tv-series samen op papier: spanning, intrige, actie, seks, moord en wraak. Esther Verhoef betreedt nieuwe paden met het mysterieuze Labyrint, waarin hoofdpersonage Hanna in een obscure onderwereld terechtkomt. Vuile handen zoomt in op een eenzame tuinierster met een sinister geheim en in Dodemansrit van de failliet verklaarde ondernemer Aad blijft de spanning tot het allerlaatst om te snijden.

In elk kortverhaal spelen andere personen de hoofdrol. De ene is al wat beter uitgewerkt dan de andere, waardoor je soms meer voeling krijgt met de situatie of beweegredenen van de personages (en soms niet). Het zijn meestal wel vrouwen - ongeveer in 90% van de gevallen - die vaak met mentale problemen zitten en relaties aangaan met duistere mannen.

Het is een kortverhalenbundel met 13 verhalen, grotendeels met een lugubere insteek.

Een aantal verhalen waren goed geschreven en daar was ik helemaal in mee, zelfs in het beperkte tijdsbestek dat zo een kortverhaal duurt. Andere verhalen waren heel ongeloofwaardig of net voorspelbaar van in het begin, dus vond ik minder goed geslaagd. De beste in de reeks vond ik: Vuile handen en De ontmoeting. Offline was ook niet slecht.

Ik las al eerder boeken van Esther Verhoef: een roman (heel goed), een thriller (minder mijn stijl). Deze kortverhalen zijn wel aangenaam om te lezen als avondlectuur, omdat ze behapbaar zijn en je niet het gevoel krijgt telkens terug in het verhaal te moeten stappen de volgende avond. Je proeft ook van verschillende soorten verhalen en soms ook verschillende schrijfstijlen in hetzelfde boek. Wat er gebeurt, is nu ook weer niet zo gruwelijk dat je niet meer kan slapen (ik had er toch geen probleem mee :)

Esther Verhoef schreef al heel wat andere boeken. Teveel om op te sommen. Zie https://www.estherverhoef.nl voor meer informatie.

Auteur: Esther Verhoef

Uitgeverij: Ambo | Anthos